Kortárs képzőművészetről - közérthetően

Az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Vizuális Nevelés- és Művészetelméleti Tanszékének szabadegyetemi előadássorozata a Dobó István Vármúzeum Ziffer Sándor Galériájában
A 2025 első félévének témája
SZÖVEG ÉS KÉP METSZÉSPONTJAI
Az előadások célja a kortárs képzőművészet népszerűsítése, megismertetése, közérthetővé tétele. Az előadók, akik az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Művészeti Karának oktatói, valamint olyan meghívott, országosan és nemzetközileg is elismert művészek, illetve kutatók, akik saját kutatási területükről olyan témákat választottak, amelyek széles körben tarthatnak érdeklődésre számot. Hiszen a feltett kérdések mindenkit érinthetnek: hogyan változik a saját magunkról alkotott kép a jelenkori művészetben, hogyan reagál a művészet változó világunk problémáira? A vetített képekkel kísért tudományos ismeretterjesztő előadások betekintést nyújtanak a kortárs művészet és a vizuális nevelés aktuális kérdéseibe, trendjeibe.
2025. március 24. 16:30
Tatai Erzsébet művészettörténész:
A SZÖVEG TETSTET ÖLT
Szöveghasználat a magyar neokonceptuális művészetben
Szöveg és kép bonyolult viszonya, összefonódása vagy épp viszálya a művészetnek és a róla való beszédnek mindig fontos témája volt. A 1960-as 70-es években a formalizmussal szembe-helyezkedő, elanyagtalanodásra törekvő, a mű gondolatiságát középpontba állító fogalmi, avagy konceptuális művészetben azonban a szöveg főszereplővé vált. A művészek tisztán szöveges munkákat kezdtek készíteni, a művek jelentős hányadának gerincét szövegek alkották. Az 1990-es években újból szárbaszökkenő konceptualizmus azonban nem elégedett meg a szövegek puszta felmutatásával, a vázlatos vizualizációval; a műben olvasható szöveg a mű vizuális-formai sajátosságaival együtt képzi meg a jelentést. A munkák vizuális minőségei, anyagi tulajdonságai, méretük, gondos kivitelezésük éppoly lényeges, mint a szövegük által felvetett gondolatok.
Az előadás három művész, Benczúr Emese, Gerber Pál és Várnai Gyula 1990-es évekbeli munkásságára összpontosít, ugyanakkor azt a kérdés is felveti, hogy hova tűnt a szöveg az újabb, konceptuális hatású művekből?
Háttérkép: Benczúr Emese: Deep in things – installáció, Tulln (Ausztria) 2008