Múzeumpedagógiai kínálat alsó tagozatos általános iskolásoknak

Múzeumpedagógiai kínálat alsó tagozatos általános iskolásoknak

KEDVES MÚZEUMBARÁT PEDAGÓGUSOK!

Figyelem!

2024. június 5-6-7-én, 11-12-13-14-én, 18-20-21-én  foglalkozásaink teltházasak, NEM tudunk több csoportot fogadni! Kínálatunkból a Kincses térkép érhető el!

Megértésüket köszönjük!

Kérjük, engedje meg, hogy először a múzeumpedagógiai tervünk legfontosabb gondolatait osszuk meg Önökkel:

Dobó István Vármúzeum egyik legfontosabb küldetése, hogy a felhalmozott tárgyi örökséget és az egyedülálló műemléki környezetet sokoldalúan, élményszerűen bemutassa. A múzeum küldetésének fontos eleme, hogy az ide látogató gyermekek is maradandó élménnyel távozzanak az Egri vár falai közül. Múzeumpedagógiai tevékenységünket leginkább a múzeum sajátos műemléki helyzete, az Egri vár kultusza határozza meg. Témáinkat e szerint állítottuk össze. 

Néhány jó tanács az Önnek és osztályának leginkább megfelelő foglalkozás kiválasztásához:

Minden foglalkozáshoz rövid leírást adunk és jelöljük a korcsoportot is.

Miután sikerült tájékozódni, hívja a kollégáinkat az alábbi telefonszámokon:

+36 30 815 0963, vagy +36 36 310 159, vagy keressen minket e-mailben: muzeumpedagogia@egrivar.hu

Kollégáink munkanapokon, 8.00-tól 16.00 óráig fogadják hívását!

A múzeumpedagógiai foglalkozások díja: 1000 Ft/fő.

A foglalkozásokon való részvétel feltétele a múzeumi belépőjegy megvásárlása! (Kedvezményes belépőjegy 6-26 év közöttieknek: Múzeumi belépőjegy 2000 Ft)!

A foglalkozásra való jelentkezését a telefonos egyeztetés után, a honlap Látogatóknak - Iskoláknak - Időpont kérés menüpont kitöltésével tudjuk véglegesíteni. Kérjük, hogy lehetőség szerint 10 nappal korábban jelentkezzen!

A foglalkozások kezdő időpontját a kiállítások nyitva tartásához igazítjuk.

A foglalkozások tanítási napokon vehetők igénybe. Egyéb igényeket telefonon tudják egyeztetni kollégáinkkal.

Kérjük, vegyék figyelembe, hogy a kezdési időpont a foglalkozás kezdetét, nem pedig a múzeumba való megérkezés időpontját jelenti! Számítsanak arra, hogy a pénztáraknál olykor sorban állás lehetséges! Késés esetén a foglalkozás időtartama csökkenhet, illetve előfordulhat, hogy – a bejelentkezett csoportok létszámától és beosztásától függően – a foglalkozást nem áll módunkban megtartani! Kérjük, hogy a késésről telefonon értesítse kollégánkat!

Kérjük, hogy a jelentkezési lapot hozza magával!

 

ÍGY ÉLTEK…

A témakörhöz kapcsolódó foglalkozások az Egri vár történelmi korszakait, valamint a Dobó István Vármúzeum gyűjteményeit mutatják be.

Kincses térkép az Egri várban
Várfelfedező játék
A "Kincses térkép az Egri várban" nem egy hagyományos múzeumpedagógiai foglalkozás. Az osztályok önállóan, foglalkoztató füzet segítségével vesznek részt egy játékos várfelfedező sétán. A foglalkozás végén kiderül mi a keresett kincs, mit is rejt a titok. A kincses térkép 7 helyszínét (állomását) kell felkeresni tetszőleges sorrendben, és minden állomáson egy-egy játékos feladatot kell megoldaniuk a gyerekeknek. A jó megoldásért cserébe egy szót vagy egy mondatrészt kapnak a kísérő tanártól, így az utolsó állomás után összeáll az a híres mondat, melyet Dobó kapitány mondott Gárdonyi Géza Egri csillagok c. regényében. Ez a titok, amiért 1552-ben nem tudták a törökök legyőzni a hős egri várvédőket.
Ár: 5000 Ft / csoport - 4 füzet
Tantárgy
Környezetismeret, magyar nyelv és irodalom, testnevelés
 
 
„Enyém a vár!”
Játsszunk „várast”!
A foglalkozás bevezető részében arra keressük a választ, hogy mikortól, és miért építettek várakat? Milyen anyagból készültek, mik a legfontosabb építészeti elemei? Az ezt követő várséta során megismerkedünk az Egri várral, annak jellegzetes elemeivel, épületeivel. A diákok minden egyes helyszínen játékos ügyességi feladatot oldanak meg.
Tantárgy
környezetismeret, magyar nyelv és irodalom, életvitel
 
 
Gólyaláb és döröckölő
Játéktörténet, szórakozás és szabadidő
Mit jelent az a szó, hogy játék, játszani? Mikor, miért és hogyan játszunk? Ezekre a kérdésekre keressük a választ az óra bevezetőjében, majd műtárgyak segítségével megismerhetik a kisdiákok, hogy mivel és hogyan játszottak a gyerekek vagy a felnőttek az egyes történeti korokban. Az óra második felében csoportokra osztva kipróbálhatják a gyerekek többek között a gólyalábon való járást, a döröckölőt vagy éppen a célba dobós játékot.
Tantárgy
testnevelés és sport
 
 
Láss csatát!
Stratégiai játék, zokni-csataFontos szempont egy ostromnál a megfelelő stratégia, amelyet a gyerekek egy zokni-csatában meg is tanulhatnak!
Tantárgy
Környezetismeret, erkölcstan, testnevelés
 
 
Cséklye, bakszekér, zúgattyú
Népi játékok a PalócföldrőlÉszak-Magyarország népi kultúrájának játékszereit és a gyermekfolklór gazdag változatait ismerhetik meg a gyermekek. Bepillantást nyerhetnek a különböző életszakaszok jellegzetes játékaiba. A lányok a babák öltöztetésének rendjét, a miniatűr háztartási eszközöket, a fiúk a kicsinyített munkaeszközöket vehetik kézbe. Bemutatjuk mire való a járom, a bakszekér, a csontcsikó és a dióhéj csattogó. A foglakozás végén zúgattyút készítünk és megtanuljuk a mancsozást, a „cséklyézést”, azaz a gólyalábazást.
Tantárgy
Környezetismeret, magyar nyelv és irodalom, életvitel, vizuális kultúra
 
 
 
Mivel fűtött Mátyás király?
Kályhák és kályhacsempék
Az Egri vár története című kiállításban végignézzük a püspöki palota rekonstruált cserépkályháit, ismertetjük a korabeli fűtési rendszer használatát. Megismerkedünk a gótikus és reneszánsz kályhaszemek motívumkincseivel. A gyerekek a foglalkoztató teremben egy gránátalmás kályhacsempét festhetnek meg.
Tantárgy
Környezetismeret, magyar nyelv és irodalom, életvitel, vizuális kultúra, technika
 
 
Beszédes népviselet
Az egri népviselet
Az öltözet kiemeli az előnyös tulajdonságokat, díszít, felhívja a figyelmet, véd, melegít és sok esetben egész szimbólumrendszert hordoz. A foglalkozáson bemutatjuk az egri népviseletet, melyet a gyerekek magukra is ölthetnek. Az óra végén papírbabát öltöztetnek föl a már megismert viseleti darabok alapján, melyet megfesthetnek.
Tantárgy
Környezetismeret, magyar nyelv és irodalom, életvitel, vizuális kultúra
 
 

VÁRMŰHELY

A Várműhelyben megtartott foglalkozások az Egri vár történelmi korszakait, valamint a Dobó István Vármúzeum gyűjteményeit mutatják be úgy, hogy a gyerekek tárgyalkotó tevékenység során mélyíthetik ismereteiket.

 

Az Illuminátor
A kódexek világa
A foglalkozás célja, hogy bemutassa a kézzel írott középkori könyvek anyagát, készítési technikáját, megismertessen a középkori kódexfestészet remekeivel.
A könyvek díszítésén keresztül tanulmányozzuk a miniatúrák, iniciálék készítőinek munkáját.
A megismert példák alapján minden gyerek elkészítheti a saját tervezésű festett, képpel díszített kezdőbetűjét.
Tantárgy
Környezetismeret, vizuális kultúra
 
 
 
A címerkép festő
Pajzsdíszítés
A pajzsokat a támadások kivédésére használták századokon keresztül, majd a címerek legfontosabb része lett. A foglalkozáson megismerkedünk kialakulásával, történetével és típusaival. Elemezzük a címerpajzson használatos színeket, mesteralakokat és címerképeket, külön figyelmet fordítva az Egerben fontos szerepet játszószó történelmi személyek címerábrázolásaira. Ezt követően a heraldika szabályait figyelembe véve, mindenki megtervezheti, majd megfestheti a saját címerképét egy pajzsra.
Tantárgy
Környezetismeret, vizuális kultúra, technika
 
 
A szép fehér művészet
A papírmerítő
A papír története szorosan összefügg az írásbeliség alakulásával.
A foglalkozáson először röviden áttekintjük a papír készítésének előzményeit. Beszélünk a merített papír elterjedéséről, a szükséges alapanyagokról és készítésének lépéseiről.
Az óra második felében a résztvevő gyermekek hagyományos eljárással saját kezűleg merítenek papírt.
Tantárgy
Környezetismeret, magyar nyelv és irodalom, vizuális kultúra, technika
 
 
„Csicsogtatom, söndörgetem…”
A nemezkészítő
A foglalkozáson a gyermekekkel játékos munka során a nemezelés alapjaival ismerkedünk. Bemutatjuk, átélhetővé és megtapasztalhatóvá tesszük ezt az ősi technikát. Először körüljárjuk a gyerekekkel, hogy mit takar ez a szó: nemez. Fontos a különböző anyagok élményszerű megismerése, belefeledkezhetünk a szőr simogatásába, majd megnézzük milyen állatok viselhették azt a bundát. A beszélgetést és a játékot követően egy nagy kupac szőrből labdát készítünk. Elsajátítják a gyermekek az alapvető munkamódszereket, tépkedünk, tömörítünk, szappanozunk, simogatunk, gyúrunk, gömbölygetünk.
Tantárgy
Környezetismeret, magyar nyelv és irodalom, életvitel, vizuális kultúra, technika
 
 
„Mi kerül a vászonra? - Kenyér, ház - vagy két kobra?”
Kékfestés
A népviselet színes alapanyagának előkészítéséhez használták régen a kékfestő eljárást. A kékfestő mesterek hagyományos technikáját idézzük fel a foglalkozás elején fotók segítségével. Majd eredeti dúcok segítségével a diákok terítőt készíthetnek.
Tantárgy
Környezetismeret, életvitel, vizuális kultúra, technika
 
 
 
„Kitették a szűrét”
Szűrszabók
A szűr a magyar nép legősibb és legkedveltebb ruhadarabja. Egerben 22 mester egy saját típust alakított ki, a teljesen telehímzett szűrt. A gyerekek megismerkedhetnek a férfi ruhadarab szabásával, díszítésének különféle technikáival, a rózsa, tulipán, szegfű, rozmaring díszítőelemek elterjedésével a népi kultúrában. A foglalkozás végén a számukra kedves motívumot kihímezhetik.
Tantárgy
Környezetismeret, magyar nyelv és irodalom, életvitel, vizuális kultúra. technika
 
 

„Ég a gyertya, ég…”
Gyertyamártás

Az egyik legősibb világítási fajta a gyertya. Felidézzük, milyen szimbolikus jelentéseket hordoz a magyar néphitben. Gyertyamártó mester műhelyét egy kis filmben mutatjuk be. A gyerekek megismerhetik és kipróbálhatják a gyertya mártásának folyamtatát.
Tantárgy
Környezetismeret, magyar nyelv és irodalom, életvitel, vizuális kultúra. technika

 

Tulipán a csillagok alatt
A noszvaji kazettás mennyezet díszítményei
A foglalkozás bevezető részében megismerkedünk a történeti kiállításban látható mennyezet díszítményeivel, a növényi ornamentikával, a figurális ábrázolásokkal. Igyekszünk minél több irányból megközelíteni és megfejteni a festő asztalosok által használt gazdag jelképrendszert.
Ezt követően a műhelyben festett fatáblákat készítenek a diákok a mennyezet-kazetták képi világára építve.
Tantárgy
Környezetismeret, magyar nyelv és irodalom, életvitel, vizuális kultúra, technika
 
 

Az ötvösművész

Tűzzománc díszítés

A foglalkozás bepillantást enged az ötvösség több mint ezer éves múlttal rendelkező díszítő technikájának rejtelmeibe.  A történeti korok zománcozott művei segítségével áttekintjük az ötvösművészet remekeit. Ez alkalommal a technika alapjaival ismerkedünk meg az alkotómunka során. Festőzománc technikával ékszert készítünk felhasználva a múzeum gyűjteményeiben található tárgyakat díszítő motívumokat.

Tantárgy: történelem, magyar nyelv és irodalom, technika, vizuális kultúra

 

GÁRDONYI KÖZELÉBEN


A foglalkozások a mesemondó Gárdonyi Gézát ismertetik meg a gyerekekkel

 

Ugri és Bugri, a két mókustestvér

MeseJáték a Gárdonyi-kertben

A foglalkozás első felében Gárdonyi Géza otthonával ismerkedünk. Ezt követően a Gárdonyi-kuckóban meghallgatjuk az író meséjét a két mókustestvérről, Ugriról és Bugriról, megismerkedünk a mese szereplőivel, beszélgetünk a történet legfontosabb üzeneteiről. A Gárdonyi-kertben odút keresünk Ugrinak és Bugrinak, miközben felfedezzük a kertet, különösen figyelve az adott évszak jellemzőire. A foglalkozás végén színes mozaikképet készítünk a mókuskáról. Ha marad kedv és idő, a végén újabb mesére hivatalosak a gyerekek a mesesarokba.

Tantárgy: Környezetismeret, magyar nyelv és irodalom, vizuális kultúra

Helyszín: Gárdonyi Géza Emlékház, Közösségi Ház és Kert

Időtartam: 90 perc

 

Gárdonyi-kuckó

A különleges irodalmi sarok számos játéklehetőséget nyújt a gyerekeknek a Gárdonyi-életműhöz kapcsolódóan. Óriás és réteges puzzle, tilitolik, memóriakártyák, tematikus kirakók segítenek feldolgozni a színes írói hagyatékot. A Gárdonyi emlékmúzeum meglátogatása és játékos felfedezése után a gyerekek egy izgalmas csapatverseny során járják be a kuckó helyszíneit és oldanak meg feladatokat.

Tantárgy: környezetismeret, magyar nyelv és irodalom, technika, vizuális kultúra

Helyszín: Gárdonyi Géza Emlékház, Közösségi Ház és Kert

Időtartam: 90 perc

 

Évszakok a Gárdonyi-házban

A foglalkozás során Gárdonyi otthonában teszünk látogatást, ahol az író hétköznapjairól szólnak a történetek: mivel foglalkozott, hogyan teltek napjai, milyen műveket ihlettek az évszakok, a természet? Ezt követően a mesesarokban meghallgatjuk egyik legszebb történetét. 

A cinege című mese hőse két kislány és egy, a téli hideg elől megmentett énekesmadár. Hogyan töltik a telet a szobában, miként gondoskodik a két gyermek a védtelen kis állatról, és mi történik, amikor kitavaszodik? 

Egy sétán megismerkedünk az író kertjével és felfedezzük az aktuális évszak színeit, illatait.

A foglalkozás végén papírból mozaikképet készítünk a mese hőséről és játszunk a Gárdonyi-kuckóban.

Tantárgy: környezetismeret, magyar nyelv és irodalom, technika, vizuális kultúra

Helyszín: Gárdonyi Géza Emlékház, Közösségi Ház és Kert

Időtartam: 90 perc

 

Szüleim gyémántja voltam
Gárdonyi mesevilága

Az óra első felében Gárdonyi Géza házába látogatunk. A ház bemutatása során az íróról, az író életéről, munkásságáról kapnak ismeretet a gyerekek. Visszatérve a foglalkoztató terembe a „Mióta haragszik a kutya a macskára?” című bábjátékot nézik meg. A mese után a „Hogyan lehet várakat rajzolni?” című Gárdonyi-elbeszélés alapján a gyerekek elkészítik az író által leírt, különleges eljárással készíthető saját várukat tus és rongy felhasználásával. Az így készített alkotásokat elvihetik magukkal emlékül.

Tantárgy: Környezetismeret, magyar nyelv és irodalom, életvitel, vizuális kultúra

Helyszín: Gárdonyi Géza Emlékház, Közösségi Ház és Kert

Időtartam: 60 perc

 

 

„…. értesítve valánk a Hazátul, hogy siessünk védelmére…”

Lenkey-ház, a Szabadság-háza

 


„Itt az óra, itt az óra! Aki vitéz, fel a lóra!...”

Ki volt a ház híres szülötte? Családjukban mi volt az apáról a fiúkra öröklődő foglalkozás?  Kik azok a huszárok? Milyen történelmi eseményben játszottak fontos szerepet? Ezekre a kérdésekre kapnak választ a gyerekek egy, a „Segíts hazajutni a huszároknak!” című társasjátékot játszva. A játék során, a kérdésekre választ keresve fedezhetik fel a Lenkey házat illetve magát a kiállítást. A változatos feladatok között mese, ügyességi, tárgykeresős, feladatlapos játékok szerepelnek. A foglalkozás végén egy maguk által készített papír tarsolyt vihetnek magukkal emlékül.

Korcsoport: Óvoda nagycsoport és általános iskola 1-2. osztály

 


Lenkey János – műhelymunka

Interaktív játékok segítségével ismerhetik meg a gyerekek Lenkey János tábornok életét a szülőházában. A lakóépület fontos építészeti örökségünk, ahol találkozhatnak a régmúlt idők lakáskultúrájával. A helyszínen megfigyelhetik az épület korabeli felépítését és tanulmányozhatják a restaurátorok által felkutatott faldíszítéseket. A foglalkozás a Várműhelyben záródik, ahol a diákok a megismert motívumokkal szitázott textilképet készítenek.

Korcsoport: általános iskola 3-8. osztály és középiskola

 

Helyszín: Lenkey-ház, Eger Kováts János utca 2. és Várműhely, Dobó utca 12. 

A részvételhez előzetes regisztráció szükséges az alábbi e-mail címen vagy telefonszámon:
muzeumpedagogia@egrivar.hu 06 30 8150963