Múzeumpedagógiai kínálat alsó tagozatos általános iskolásoknak

2021. 01. 11.

Múzeumpedagógiai kínálat alsó tagozatos általános iskolásoknak

KEDVES MÚZEUMBARÁT PEDAGÓGUSOK!

Kérjük, engedje meg, hogy először a múzeumpedagógiai tervünk legfontosabb gondolatait osszuk meg Önökkel:

Dobó István Vármúzeum egyik legfontosabb küldetése, hogy a felhalmozott tárgyi örökséget és az egyedülálló műemléki környezetet sokoldalúan, élményszerűen bemutassa. A múzeum küldetésének fontos eleme, hogy az ide látogató gyermekek is maradandó élménnyel távozzanak az Egri vár falai közül. Múzeumpedagógiai tevékenységünket leginkább a múzeum sajátos műemléki helyzete, az Egri vár kultusza határozza meg. Témáinkat e szerint állítottuk össze. 

Néhány jó tanács az Önnek és osztályának leginkább megfelelő foglalkozás kiválasztásához:

Minden foglalkozáshoz rövid leírást adunk és jelöljük a korcsoportot is.

Miután sikerült tájékozódni, hívja a kollégáinkat az alábbi telefonszámokon:

06 30/815-0963, vagy 36/312-744/105-ös mellék, vagy keressen minket e-mailben: muzeumpedagogia@egrivar.hu

Kollégáink munkanapokon, 8.00-tól 16.00 óráig fogadják hívását!

A múzeumpedagógiai foglalkozások díja: 600 Ft/fő.

A foglalkozásokon való részvétel feltétele a múzeumi belépőjegy megvásárlása! (Kedvezményes jegy: 6-26 év közöttieknek 1000 Ft)!

A foglalkozásra való jelentkezését a telefonos egyeztetés után, a honlap Látogatóknak - Iskoláknak - Időpont kérés menüpont kitöltésével tudjuk véglegesíteni. Kérjük, hogy lehetőség szerint 10 nappal korábban jelentkezzen!

A foglalkozások kezdő időpontját a kiállítások nyitva tartásához igazítjuk.

A foglalkozások tanítási napokon vehetők igénybe. Egyéb igényeket telefonon tudják egyeztetni kollégáinkkal.

Kérjük, vegyék figyelembe, hogy a kezdési időpont a foglalkozás kezdetét, nem pedig a múzeumba való megérkezés időpontját jelenti! Számítsanak arra, hogy a pénztáraknál olykor sorban állás lehetséges! Késés esetén a foglalkozás időtartama csökkenhet, illetve előfordulhat, hogy – a bejelentkezett csoportok létszámától és beosztásától függően – a foglalkozást nem áll módunkban megtartani! Kérjük, hogy a késésről telefonon értesítse kollégánkat!

Kérjük, hogy a jelentkezési lapot hozza magával!

 

ÍGY ÉLTEK…

A témakörhöz kapcsolódó foglalkozások az Egri vár történelmi korszakait, valamint a Dobó István Vármúzeum gyűjteményeit mutatják be.

Kincses térkép az Egri várban
Várfelfedező játék
A "Kincses térkép az Egri várban" nem egy hagyományos múzeumpedagógiai foglalkozás. Az osztályok önállóan, foglalkoztató füzet segítségével vesznek részt egy játékos várfelfedező sétán. A foglalkozás végén kiderül mi a keresett kincs, mit is rejt a titok. A kincses térkép 7 helyszínét (állomását) kell felkeresni tetszőleges sorrendben, és minden állomáson egy-egy játékos feladatot kell megoldaniuk a gyerekeknek. A jó megoldásért cserébe egy szót vagy egy mondatrészt kapnak a kísérő tanártól, így az utolsó állomás után összeáll az a híres mondat, melyet Dobó kapitány mondott Gárdonyi Géza Egri csillagok c. regényében. Ez a titok, amiért 1552-ben nem tudták a törökök legyőzni a hős egri várvédőket.
Ár: 3000 Ft / osztály - 4 füzet
Tantárgy
Környezetismeret, magyar nyelv és irodalom, testnevelés
 
 
„Enyém a vár!”
Játsszunk „várast”!
A foglalkozás bevezető részében arra keressük a választ, hogy mikortól, és miért építettek várakat? Milyen anyagból készültek, mik a legfontosabb építészeti elemei? Az ezt követő várséta során megismerkedünk az Egri várral, annak jellegzetes elemeivel, épületeivel. A diákok minden egyes helyszínen játékos ügyességi feladatot oldanak meg.
Tantárgy
környezetismeret, magyar nyelv és irodalom, életvitel
 
 
Gólyaláb és döröckölő
Játéktörténet, szórakozás és szabadidő
Mit jelent az a szó, hogy játék, játszani? Mikor, miért és hogyan játszunk? Ezekre a kérdésekre keressük a választ az óra bevezetőjében, majd műtárgyak segítségével megismerhetik a kisdiákok, hogy mivel és hogyan játszottak a gyerekek vagy a felnőttek az egyes történeti korokban. Az óra második felében csoportokra osztva kipróbálhatják a gyerekek többek között a gólyalábon való járást, a döröckölőt vagy éppen a célba dobós játékot.
Tantárgy
testnevelés és sport
 
Mivel fűtött Mátyás király?
Kályhák és kályhacsempék
Az Egri vár története című kiállításban végignézzük a püspöki palota rekonstruált cserépkályháit, ismertetjük a korabeli fűtési rendszer használatát. Megismerkedünk a gótikus és reneszánsz kályhaszemek motívumkincseivel. A gyerekek a foglalkoztató teremben egy gránátalmás kályhacsempét festhetnek meg.
Tantárgy
Környezetismeret, magyar nyelv és irodalom, életvitel, vizuális kultúra, technika
 
 
Beszédes népviselet
Az egri népviselet
Az öltözet kiemeli az előnyös tulajdonságokat, díszít, felhívja a figyelmet, véd, melegít és sok esetben egész szimbólumrendszert hordoz. A foglalkozáson bemutatjuk az egri népviseletet, melyet a gyerekek magukra is ölthetnek. Az óra végén papírbabát öltöztetnek föl a már megismert viseleti darabok alapján, melyet megfesthetnek.
Tantárgy
Környezetismeret, magyar nyelv és irodalom, életvitel, vizuális kultúra
 
 
Cséklye, bakszekér, zúgattyú
Népi játékok a Palócföldről
Észak-Magyarország népi kultúrájának játékszereit és a gyermekfolklór gazdag változatait ismerhetik meg a gyermekek. Bepillantást nyerhetnek a különböző életszakaszok jellegzetes játékaiba. A lányok a babák öltöztetésének rendjét, a miniatűr háztartási eszközöket, a fiúk a kicsinyített munkaeszközöket vehetik kézbe. Bemutatjuk mire való a járom, a bakszekér, a csontcsikó és a dióhéj csattogó. A foglakozás végén zúgattyút készítünk és megtanuljuk a mancsozást, a „cséklyézést”, azaz a gólyalábazást.
Tantárgy
Környezetismeret, magyar nyelv és irodalom, életvitel, vizuális kultúra
 
 
Réce ruca vadliba
A paraszti konyha tárgyi világa
A foglalkozás során a palóc vidék konyhájának tárgyi világát mutatjuk be. Megismerhetik a lakodalom szokásrendjét, az egykoron készült ételeket, kalácsokat, összeállíthatják az ünnepi vacsora menüsorát. Viseletbe öltözve eljátszatják a kásapénz szedését és a vőfély segítségével felelevenítjük az ételt beköszöntő verseket. A foglalkozáson lehetővé tesszük, hogy kézbe vehessék a régen használt tárgyakat.
Tantárgy
Környezetismeret, magyar nyelv és irodalom, életvitel, vizuális kultúra

 

APRÓDISKOLA 

 
Láss csatát!
Stratégiai játék, zokni-csata
Fontos szempont egy ostromnál a megfelelő stratégia, amelyet a gyerekek egy zokni-csatában meg is tanulhatnak!
Tantárgy
Környezetismeret, erkölcstan, testnevelés

 

GÁRDONYI KÖZELÉBEN

A foglalkozások a mesemondó Gárdonyi Gézát ismertetik meg a gyerekekkel.

 

Szüleim gyémántja voltam
Gárdonyi mesevilága
Az óra első felében Gárdonyi Géza házába látogatunk. A ház bemutatása során az íróról, az író életéről, munkásságáról kapnak ismeretet a gyerekek. Visszatérve a várba a „Mióta haragszik a kutya a macskára?” című bábjátékot nézik meg. A mese után könyvjelzőt készíthetnek.
Tantárgy
Környezetismeret, magyar nyelv és irodalom, életvitel, vizuális kultúra
 
 
A mesemondó Gárdonyi Géza
Állatmesék szereplői
A meseíró Gárdonyi Gézát szeretnénk bemutatni a gyerekeknek egy-egy választott történeten keresztül. A foglalkozáson a szereplők kerülnek figyelmünk középpontjába. Megbeszéljük, mi jellemzi őket, milyen tulajdonságaikkal találkozhattunk. Miután megismerkedtünk velük, mindenki elkészíti a kedvenc mesehősét agyagból és textilből.
Tantárgy
Környezetismeret, magyar nyelv és irodalom, életvitel, vizuális kultúra

 

VÁRMŰHELY

A Várműhelyben megtartott foglalkozások az Egri vár történelmi korszakait, valamint a Dobó István Vármúzeum gyűjteményeit mutatják be úgy, hogy a gyerekek tárgyalkotó tevékenység során mélyíthetik ismereteiket.

 

Az Illuminátor
A kódexek világa
A foglalkozás célja, hogy bemutassa a kézzel írott középkori könyvek anyagát, készítési technikáját, megismertessen a középkori kódexfestészet remekeivel.
A könyvek díszítésén keresztül tanulmányozzuk a miniatúrák, iniciálék készítőinek munkáját.
A megismert példák alapján minden gyerek elkészítheti a saját tervezésű festett, képpel díszített kezdőbetűjét.
Tantárgy
Környezetismeret, vizuális kultúra
 
 
Mesélő kövek
A kőfaragó mesterség
A foglalkozáson a középkori kőfaragó mesterség szerepével, az építőműhelyek és a céhek kialakulásával ismerkedhetünk meg. Megvizsgáljuk milyen mesterségbeli tudással rendelkezhettek az Egri vár kőfaragói a kiállításokban látható kőemlékek alapján. Egy kiválasztott motívum segítségével mintadarabot készítünk a foglalkozás második felében.
Tantárgy
Környezetismeret, vizuális kultúra, technika
 
 
A címerkép festő
Pajzsdíszítés
A pajzsokat a támadások kivédésére használták századokon keresztül, majd a címerek legfontosabb része lett. A foglalkozáson megismerkedünk kialakulásával, történetével és típusaival. Elemezzük a címerpajzson használatos színeket, mesteralakokat és címerképeket, külön figyelmet fordítva az Egerben fontos szerepet játszószó történelmi személyek címerábrázolásaira. Ezt követően a heraldika szabályait figyelembe véve, mindenki megtervezheti, majd megfestheti a saját címerképét egy pajzsra.
Tantárgy
Környezetismeret, vizuális kultúra, technika
 
 
Az ötvösművész
A zománcozott díszítés
A foglalkozás bepillantást enged egy több ezer éves múlttal rendelkező technika rejtelmeibe. A történeti korok zománcozott művei segítségével áttekintjük az ötvösművészet remekeit.
A foglalkozás további részében a gyerekek a tűzzománc technika alapjaival ismerkednek meg és elkészíthetik egyedi tervezésű ékszereiket.
Tantárgy
Környezetismeret, vizuális kultúra, technika
 
 
A szép fehér művészet
A papírmerítő
A papír története szorosan összefügg az írásbeliség alakulásával.
A foglalkozáson először röviden áttekintjük a papír készítésének előzményeit. Beszélünk a merített papír elterjedéséről, a szükséges alapanyagokról és készítésének lépéseiről.
Az óra második felében a résztvevő gyermekek hagyományos eljárással saját kezűleg merítenek papírt.
Tantárgy
Környezetismeret, magyar nyelv és irodalom, vizuális kultúra, technika
 
 
„Csicsogtatom, söndörgetem…”
A nemezkészítő
A foglalkozáson a gyermekekkel játékos munka során a nemezelés alapjaival ismerkedünk. Bemutatjuk, átélhetővé és megtapasztalhatóvá tesszük ezt az ősi technikát. Először körüljárjuk a gyerekekkel, hogy mit takar ez a szó: nemez. Fontos a különböző anyagok élményszerű megismerése, belefeledkezhetünk a szőr simogatásába, majd megnézzük milyen állatok viselhették azt a bundát. A beszélgetést és a játékot követően egy nagy kupac szőrből labdát készítünk. Elsajátítják a gyermekek az alapvető munkamódszereket, tépkedünk, tömörítünk, szappanozunk, simogatunk, gyúrunk, gömbölygetünk.
Tantárgy
Környezetismeret, magyar nyelv és irodalom, életvitel, vizuális kultúra, technika
 
 
Tulipán a csillagok alatt
A noszvaji kazettás mennyezet díszítményei
A foglalkozás bevezető részében megismerkedünk a történeti kiállításban látható mennyezet díszítményeivel, a növényi ornamentikával, a figurális ábrázolásokkal. Igyekszünk minél több irányból megközelíteni és megfejteni a festő asztalosok által használt gazdag jelképrendszert.
Ezt követően a műhelyben festett fatáblákat készítenek a diákok a mennyezet-kazetták képi világára építve.
Tantárgy
Környezetismeret, magyar nyelv és irodalom, életvitel, vizuális kultúra, technika
 
 
„Mi kerül a vászonra? - Kenyér, ház - vagy két kobra?”
Kékfestés
A népviselet színes alapanyagának előkészítéséhez használták régen a kékfestő eljárást. A kékfestő mesterek hagyományos technikáját idézzük fel a foglalkozás elején fotók segítségével. Majd eredeti dúcok segítségével a diákok terítőt készíthetnek.
Tantárgy
Környezetismeret, életvitel, vizuális kultúra, technika
 
 
„Kitették a szűrét”
Szűrszabók
A szűr a magyar nép legősibb és legkedveltebb ruhadarabja. Egerben 22 mester egy saját típust alakított ki, a teljesen telehímzett szűrt. A gyerekek megismerkedhetnek a férfi ruhadarab szabásával, díszítésének különféle technikáival, a rózsa, tulipán, szegfű, rozmaring díszítőelemek elterjedésével a népi kultúrában. A foglalkozás végén a számukra kedves motívumot kihímezhetik.
Tantárgy
Környezetismeret, magyar nyelv és irodalom, életvitel, vizuális kultúra. technika
 
 
„Ég a gyertya, ég…”
Gyertyamártás
Az egyik legősibb világítási fajta a gyertya. Felidézzük, milyen szimbolikus jelentéseket hordoz a magyar néphitben. Gyertyamártó mester műhelyét egy kis filmben mutatjuk be. A gyerekek megismerhetik és kipróbálhatják a gyertya mártásának folyamtatát.
Tantárgy
Környezetismeret, magyar nyelv és irodalom, életvitel, vizuális kultúra. technika

HATVAN HATÁS - A DOBÓ ISTVÁN VÁRMÚZEUM 60 ÉVE

Az időszaki kiállításhoz kapcsolódó múzeumi óra.

 

Hatvan hatás
Múzeumi óra
A foglalkozás során a gyerekek műtárgymásolatokat kapnak a kezükbe, melynek megfejthetik történetét. Az egyéni módon konstruált emlékek közül kiválogatjuk azokat az információkat, melyek egy múzeumban őrzött tárgy történetét jelenthetik. Az öt gyűjteményi egységéből bemutatott tárgyak együttese elvezeti őket a nagybetűs történelemig. Ezáltal megismerhetik, hogy a személyes élmények, tapasztalatok hogyan hagyományozódhatnak át a jövő számára. Célunk, hogy eljussunk a tárgy egyedi történetéhez a diákokkal, mely egyben felvázolja számukra a múzeumban őrzött műtárgyak jelenkori forrásértékét, annak sokszínűségét úgy, hogy visszakapcsoljuk a személyes történethez. Bízunk benne, hogy a tárlat megismerését követően a bemutatott múzeumi műtárgyak jelentősége egy újfajta tudásanyagot biztosít az érdeklődő diákok felé. Értelmezhetővé válik mit és miért őrzünk meg.
Ára: 300 Ft/ fő
Előzetes bejelentkezés: 36/310-159 Földi Viktória
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom