Múzeumpedagógiai foglalkozások középiskolásoknak

Múzeumpedagógiai foglalkozások középiskolásoknak

KEDVES MÚZEUMBARÁT PEDAGÓGUSOK!

Figyelem!

2024. június 5-6-7-én, 11-12-13-14-én, 18-20-21-én  foglalkozásaink teltházasak, NEM tudunk több csoportot fogadni!

Megértésüket köszönjük!

Kérjük, engedje meg, hogy először a múzeumpedagógiai tervünk legfontosabb gondolatait osszuk meg Önökkel:

Dobó István Vármúzeum egyik legfontosabb küldetése, hogy a felhalmozott tárgyi örökséget és az egyedülálló műemléki környezetet sokoldalúan, élményszerűen bemutassa. A múzeum küldetésének fontos eleme, hogy az ide látogató gyermekek is maradandó élménnyel távozzanak az Egri vár falai közül. Múzeumpedagógiai tevékenységünket leginkább a múzeum sajátos műemléki helyzete, az Egri vár kultusza határozza meg. Témáinkat e szerint állítottuk össze. 

Néhány jó tanács az Önnek és osztályának leginkább megfelelő foglalkozás kiválasztásához:

Minden foglalkozáshoz rövid leírást adunk és jelöljük a korcsoportot is.

Miután sikerült tájékozódni, hívja a kollégáinkat az alábbi telefonszámokon:

+36 30 815 0963, vagy +36 36 310 159, vagy keressen minket e-mailben: muzeumpedagogia@egrivar.hu

Kollégáink munkanapokon, 8.00-tól 16.00 óráig fogadják hívását!

A múzeumpedagógiai foglalkozások díja: 1000 Ft/fő.

A foglalkozásokon való részvétel feltétele a múzeumi belépőjegy megvásárlása! (Kedvezményes belépőjegy 6-26 év közöttieknek: Múzeumi belépőjegy 2000 Ft)!

A foglalkozásra való jelentkezését a telefonos egyeztetés után, a honlap Látogatóknak - Iskoláknak - Időpont kérés menüpont kitöltésével tudjuk véglegesíteni. Kérjük, hogy lehetőség szerint 10 nappal korábban jelentkezzen!

A foglalkozások kezdő időpontját a kiállítások nyitva tartásához igazítjuk.

A foglalkozások tanítási napokon vehetők igénybe. Egyéb igényeket telefonon tudják egyeztetni kollégáinkkal.

Kérjük, vegyék figyelembe, hogy a kezdési időpont a foglalkozás kezdetét, nem pedig a múzeumba való megérkezés időpontját jelenti! Számítsanak arra, hogy a pénztáraknál olykor sorban állás lehetséges! Késés esetén a foglalkozás időtartama csökkenhet, illetve előfordulhat, hogy – a bejelentkezett csoportok létszámától és beosztásától függően – a foglalkozást nem áll módunkban megtartani! Kérjük, hogy a késésről telefonon értesítse kollégánkat!

Kérjük, hogy a jelentkezési lapot hozza magával!

 

ÍGY ÉLTEK…

A témakörhöz kapcsolódó foglalkozások az egri vár történelmi korszakait, valamint a Dobó István Vármúzeum gyűjteményeit mutatják be.
 

A „Kereszténység Herkulese”

Dobó István, az egri vár kapitánya

Az egri vár 1552-es ostromának hős várkapitánya, Dobó István 4 évig állt az erődítmény élén. A fennmaradt források életének erről a szakaszáról a legbeszédesebbek. Vajon mit tudunk magáról a katonáról, és mit a magánemberről? A múzeumi óra keretében ezekre a kérdésekre kapnak választ a gyerekek.
Tantárgy: történelem, magyar nyelv és irodalom, hon- és népismeret, vizuális kultúra, erkölcstan

 

Bornemissza Gergely, az egri vár esze

Tüzes szerszámok

Az egri vár hadnagya messze földön híressé vált tüzes találmányaival. A foglalkozás során megismerhetik a gyerekek Bornemissza Gergely életét, tűzszerészi leleményességét. Felelevenítjük Tinódi Lantos Sebestyén, Gárdonyi Géza műveinek részleteit a találmányokra vonatkozóan. A foglalkozás második felében tüzes labdát készítünk, melyet használatban is kipróbálunk Bornemissza Gergely nyomán.

Tantárgy: történelem, magyar nyelv és irodalom, hon- és népismeret, etika, technika, vizuális kultúra, kémia

 

Házam, ruhám, lakomám

Betekintés a kora újkori életmódba

Mi lehet a boronafal és mi az a zsindely? Hova tesszük a szuperlátot és a pohárszéket? Tudod-e mi az a tengeri szőlő vagy, hogy mi mindent árulhat el az öltözék a viselőjéről? Ilyen, és ehhez hasonló kérdésekre keressük a választ a múzeumi óra keretében, ahol a gyermekek megismerkedhetnek a kora újkori lakáskörülményekkel, a várak, udvarházak, polgári lakások és parasztházak legjellemzőbb berendezési tárgyaival. Megnézzük, hogy mi került egy korabeli terített asztalra és azt is, hogy mit viselt az étkezni vágyó társaság.

Tantárgy: Történelem, Hon- és népismeret, Magyar nyelv és irodalom, Rajz és vizuális kultúra, Művészettörténet, Etika

 

„Erdélyország arany almája”

Élet a török kori Egerben

Eger a több mint 150 évig tartó hódoltság időszakában 91 évre került oszmán-török fennhatóság alá. A városba új lakók érkeztek, akik magukkal hozták saját kultúrájukat. A foglalkozás keretében a gyermekek megismerkedhetnek a korabeli Eger mindennapjaival, a törökök öltözködési, vallási és étkezési szokásaival, valamint fürdőkultúrájával.
Tantárgy: történelem, magyar nyelv és irodalom, hon- és népismeret, vizuális kultúra, erkölcstan

 

„Ebben a várban van most a maradék ország sorsa.”
Társasjáték
 
Az Ostrom 38 napja - Játék az ostromhoz, Eger és Magyarország történetéhez kapcsolódó kérdések segítségével A diákok puzzle darabokból rakják össze a játéktáblát, mely az egri várat ábrázolja madártávlatból. A játék során 2-2 magyar és török csapat küzd egymással. A játék célja kettős: a törököknek el kell foglalni az egri vár stratégiai pontjait, illetve a vár egészét, a magyaroknak pedig meg kell akadályozni a törökök várfoglalását. Az a csapat győz, akinek a játék végén a legtöbb figurája marad a táblán.
Tantárgy: történelem, magyar nyelv és irodalom, etika
 
Boszorkányperek tanúságai
A foglalkozás során Heves megyei példákon keresztül a boszorkányüldözések társadalmi és lélektani oldalát vizsgáljuk meg. A diákok kis csoportokat alkotva egy 1727-es egri pert játszhatnak el. A szituációs játékot követően megvizsgáljuk, hogy milyen vádak alapján, ki és miért fogadta el a bizonyítékokat.
Tantárgy: történelem, drámapedagógia
Múzeumi óra
 
Mivel fűtött Mátyás király?
Kályhák és kályhacsempék
Az Egri vár története című kiállításban végignézzük a püspöki palota rekonstruált cserépkályháit és megismertetjük a korabeli fűtési rendszer használatát, a gótikus és reneszánsz kályhaszemek motívumkincsét. A gyerekek a foglalkoztató teremben egy gránátalmás kályhacsempét festhetnek meg.
Tantárgy: történelem, magyar nyelv és irodalom, etika, vizuális kultúra
 
 
Műhelytitkok
Restaurálás
Az egri vár a Dobó István Vármúzeum számos gyűjteményének, műtárgyának ad otthont. A foglalkozás ennek – a látogatók számára kevésbé ismert – világnak a titkait fedi fel. A régészeti feltárások során előkerült leletanyagok konzerválása a restaurátorok munkájának eredménye. A foglalkozáson egy szakember bemutatóján keresztül, egy régészeti ásatáson előkerült tál életre keltése révén ismertetjük meg a diákokkal a restaurálás folyamatát, a restaurátori mesterséget.
Tantárgy: történelem, magyar nyelv és irodalom, etika, vizuális kultúra, kémia
 

Beszédes népviselet

Az egri népviselet

Az öltözet kiemeli az előnyös tulajdonságokat, díszít, felhívja a figyelmet, véd, melegít és sok esetben egész szimbólumrendszert hordoz. A foglalkozáson bemutatjuk az egri népviseletet, melyet a gyerekek magukra is ölthetnek. Az óra végén papírbabát öltöztetnek föl a már megismert viseleti darabok alapján, melyet megfesthetnek.

Tantárgy: történelem, magyar nyelv és irodalom, hon- és népismeret, erkölcstan, technika, vizuális kultúra

 

 

GÁRDONYI KÖZELÉBEN

A témához kapcsolódó foglalkozások a Gárdonyi életművet ismertetik meg.

 

Titkos küldetés
Gárdonyi titkosírása

Gárdonyi Géza titkosírása mindig sok találgatásra adott okot. A foglalkozást a Gárdonyi Emlékházban tett látogatással kezdjük, ahol számos titokkal találjuk szembe magunkat. Ezután „megfejtjük” Gárdonyi titkait és titkosírását, majd a „megfejtősdi” során megbirkózunk a bonyolultabb szövegekkel is. 

Tantárgy: történelem, magyar nyelv és irodalom, vizuális kultúra

Helyszín: Gárdonyi Géza Emlékház, Közösségi Ház és Kert

Időtartam: 90 perc

 

Gárdonyi műhelyében
Az író hétköznapjai

A foglalkozás során Gárdonyi Géza regénybe kívánkozó életét, sokoldalúságát, műhelytitkait mutatjuk meg az otthonában a kiállítás és műtárgymásolatok segítségével, majd a foglalkoztató teremben még jobban elmélyülünk műveiben. Novelláit és rajzait párosítjuk egy izgalmas játék során, majd levelei és családi dokumentumok alapján rekonstruáljuk az 1916-tól 1922-ig terjedő évek legfontosabb történéseit.  

Tantárgy: történelem, magyar nyelv és irodalom, vizuális kultúra

Helyszín: Gárdonyi Géza Emlékház, Közösségi Ház és Kert

Időtartam: 90 perc

 

VÁRMŰHELY

„Ég a gyertya, ég…”
Gyertyamártás

Az egyik legősibb világítási eszköz a gyertya. Felidézzük, milyen szimbolikus jelentéseket hordoz a magyar néphitben. Gyertyamártó mester műhelyét egy kis filmben mutatjuk be. A gyerekek megismerhetik és kipróbálhatják a gyertya mártásának folyamatát.
Tantárgy: történelem, magyar nyelv és irodalom, etika, vizuális kultúra, technika
 

„Kitették a szűrét”
Szűrszabók

A szűr a magyar nép legősibb és legkedveltebb ruhadarabja. Egerben 22 mester egy saját típust alakított ki, a teljesen telehímzett szűrt. A gyerekek megismerkedhetnek a férfi ruhadarab szabásával, díszítésének különféle technikáival, a rózsa, tulipán, szegfű, rozmaring díszítőelemek elterjedésével a népi kultúrában. A foglalkozás végén a számukra kedves motívumot kihímezhetik.
Tantárgy: történelem, magyar nyelv és irodalom, etika, vizuális kultúra
 

Az Illuminátor
Iniciáléfestés

A foglalkozás célja, hogy bemutassa a kézzel írott középkori könyvek anyagát, készítési technikáját, megismertessen a középkori kódexfestészet remekeivel.
A könyvek díszítésén keresztül tanulmányozzuk a miniatúrák, iniciálék készítőinek munkáját.
A megismert példák alapján minden gyerek elkészítheti a saját tervezésű festett, képpel díszített kezdőbetűjét.
Tantárgy: történelem, magyar nyelv és irodalom, etika, vizuális kultúra, technika
  
A szép fehér művészet
A papírmerítő

A papír története szorosan összefügg az írásbeliség alakulásával.
A foglalkozáson először röviden áttekintjük a papír készítésének előzményeit. Beszélünk a merített papír elterjedéséről, a szükséges alapanyagokról és készítésének lépéseiről.
Az óra második felében a résztvevő gyermekek hagyományos eljárással saját kezűleg merítenek papírt.
Tantárgy: történelem, magyar nyelv és irodalom, etika, vizuális kultúra, technika
 

Tulipán a csillagok alatt
A noszvaji kazettás mennyezet díszítményei

A foglalkozás bevezető részében megismerkedünk a történeti kiállításban látható mennyezet díszítményeivel, a növényi ornamentikával, a figurális ábrázolásokkal. Igyekszünk minél több irányból megközelíteni és megfejteni a festő asztalosok által használt gazdag jelképrendszert.
Ezt követően a műhelyben festett fatáblákat készítenek a diákok a mennyezet-kazetták képi világára építve.
Tantárgy: történelem, magyar nyelv és irodalom, etika, vizuális kultúra, technika

 

„Mi kerül a vászonra? Kenyér, ház - vagy két kobra?”
Kékfestés
A népviselet színes alapanyagának előkészítéséhez használták régen a kékfestő eljárást. A kékfestő mesterek hagyományos technikáját idézzük fel a foglalkozás elején fotók segítségével. Majd eredeti dúcok segítségével terítőt készíthetnek.
Tantárgy: történelem, magyar nyelv és irodalom, etika, vizuális kultúra, technika
 

Jumurdzsák gyűrűje

A gyűrű története és készítése

Gárdonyi Géza Egri csillagok regényének egyik kulcsfontosságú tárgya egy gyűrű. A foglalkozás során végig követjük útját, hogyan kerül egyik szereplőtől a másikhoz, mit jelent ez a tárgy Jumurdzsáknak. Felidézzük, hogy különböző történeti korokban milyen talizmánok, amulettek váltak fontossá a hajdani embereknek. A foglalkozás második felében mindenki elkészítheti tűzzománc technikával a gyűrű kövét.

Tantárgy: történelem, magyar nyelv és irodalom, hon- és népismeret, erkölcstan, technika, vizuális kultúra
 
 
 
 Az ötvösművész

Tűzzománc díszítés

A foglalkozás bepillantást enged az ötvösség több mint ezer éves múlttal rendelkező díszítő technikájának rejtelmeibe.  A történeti korok zománcozott művei segítségével áttekintjük az ötvösművészet remekeit. Ez alkalommal a technika alapjaival ismerkedünk meg az alkotómunka során. Festőzománc technikával ékszert készítünk felhasználva a múzeum gyűjteményeiben található tárgyakat díszítő motívumokat.

Tantárgy: történelem, magyar nyelv és irodalom, technika, vizuális kultúra