Múzeumpedagógiai foglalkozások középiskolásoknak

2021. 01. 12.

Múzeumpedagógiai foglalkozások középiskolásoknak

KEDVES MÚZEUMBARÁT PEDAGÓGUSOK!

Kérjük, engedje meg, hogy először a múzeumpedagógiai tervünk legfontosabb gondolatait osszuk meg Önökkel:

Dobó István Vármúzeum egyik legfontosabb küldetése, hogy a felhalmozott tárgyi örökséget és az egyedülálló műemléki környezetet sokoldalúan, élményszerűen bemutassa. A múzeum küldetésének fontos eleme, hogy az ide látogató gyermekek is maradandó élménnyel távozzanak az Egri vár falai közül. Múzeumpedagógiai tevékenységünket leginkább a múzeum sajátos műemléki helyzete, az Egri vár kultusza határozza meg. Témáinkat e szerint állítottuk össze. 

Néhány jó tanács az Önnek és osztályának leginkább megfelelő foglalkozás kiválasztásához:

Minden foglalkozáshoz rövid leírást adunk és jelöljük a korcsoportot is.

Miután sikerült tájékozódni, hívja a kollégáinkat az alábbi telefonszámokon:

+36 30 815 0963, vagy +36 36 310 159, vagy keressen minket e-mailben: muzeumpedagogia@egrivar.hu

Kollégáink munkanapokon, 8.00-tól 16.00 óráig fogadják hívását!

A múzeumpedagógiai foglalkozások díja: 800 Ft/fő.

A foglalkozásokon való részvétel feltétele a múzeumi belépőjegy megvásárlása! (Kedvezményes belépőjegy 6-26 év közöttieknek: Múzeumi belépőjegy 1200 Ft; Vár-extra belépőjegy 1500 Ft)!

A foglalkozásra való jelentkezését a telefonos egyeztetés után, a honlap Látogatóknak - Iskoláknak - Időpont kérés menüpont kitöltésével tudjuk véglegesíteni. Kérjük, hogy lehetőség szerint 10 nappal korábban jelentkezzen!

A foglalkozások kezdő időpontját a kiállítások nyitva tartásához igazítjuk.

A foglalkozások tanítási napokon vehetők igénybe. Egyéb igényeket telefonon tudják egyeztetni kollégáinkkal.

Kérjük, vegyék figyelembe, hogy a kezdési időpont a foglalkozás kezdetét, nem pedig a múzeumba való megérkezés időpontját jelenti! Számítsanak arra, hogy a pénztáraknál olykor sorban állás lehetséges! Késés esetén a foglalkozás időtartama csökkenhet, illetve előfordulhat, hogy – a bejelentkezett csoportok létszámától és beosztásától függően – a foglalkozást nem áll módunkban megtartani! Kérjük, hogy a késésről telefonon értesítse kollégánkat!

Kérjük, hogy a jelentkezési lapot hozza magával!

 

ÍGY ÉLTEK…

A témakörhöz kapcsolódó foglalkozások az egri vár történelmi korszakait, valamint a Dobó István Vármúzeum gyűjteményeit mutatják be.

 

„Ebben a várban van most a maradék ország sorsa.”
Társasjáték
Az Ostrom 38 napja - Játék az ostromhoz, Eger és Magyarország történetéhez kapcsolódó kérdések segítségével A diákok puzzle darabokból rakják össze a játéktáblát, mely az egri várat ábrázolja madártávlatból. A játék során 2-2 magyar és török csapat küzd egymással. A játék célja kettős: a törököknek el kell foglalni az egri vár stratégiai pontjait, illetve a vár egészét, a magyaroknak pedig meg kell akadályozni a törökök várfoglalását. Az a csapat győz, akinek a játék végén a legtöbb figurája marad a táblán.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, etika
 
Boszorkányperek tanúságai
A foglalkozás során Heves megyei példákon keresztül a boszorkányüldözések társadalmi és lélektani oldalát vizsgáljuk meg. A diákok kis csoportokat alkotva egy 1727-es egri pert játszhatnak el. A szituációs játékot követően megvizsgáljuk, hogy milyen vádak alapján, ki és miért fogadta el a bizonyítékokat.
Tantárgy
történelem, drámapedagógia
Múzeumi óra
 
 
Műhelytitkok
Restaurálás
Az egri vár a Dobó István Vármúzeum számos gyűjteményének, műtárgyának ad otthont. A foglalkozás ennek – a látogatók számára kevésbé ismert – világnak a titkait fedi fel. A régészeti feltárások során előkerült leletanyagok konzerválása a restaurátorok munkájának eredménye. A foglalkozáson egy szakember bemutatóján keresztül, egy régészeti ásatáson előkerült tál életre keltése révén ismertetjük meg a diákokkal a restaurálás folyamatát, a restaurátori mesterséget.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, etika, vizuális kultúra, kémia
 
Mivel fűtött Mátyás király?
Kályhák és kályhacsempék
Az Egri vár története című kiállításban végignézzük a püspöki palota rekonstruált cserépkályháit és megismertetjük a korabeli fűtési rendszer használatát, a gótikus és reneszánsz kályhaszemek motívumkincsét. A gyerekek a foglalkoztató teremben egy gránátalmás kályhacsempét festhetnek meg.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, etika, vizuális kultúra
 
Réce ruca vadliba
A paraszti konyha tárgyi világa
A foglalkozás során a palóc vidék konyhájának tárgyi világát mutatjuk be. Megismerhetik a lakodalom szokásrendjét, az egykoron készült ételeket, kalácsokat, összeállíthatják az ünnepi vacsora menüsorát. Viseletbe öltözve eljátszathatják a kásapénz szedését és a vőfély segítségével felelevenítjük az ételt beköszöntő verseket. A foglalkozáson lehetővé tesszük, hogy kézbe vehessék a régen használt tárgyakat.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, etika, vizuális kultúra
 

A „Kereszténység Herkulese” – Dobó István, az egri vár kapitánya
Az egri vár 1552-es ostromának hős várkapitánya, Dobó István 4 évig állt az erődítmény élén. A fennmaradt források életének erről a szakaszáról a legbeszédesebbek. Vajon mit tudunk magáról a katonáról, és mit a magánemberről? A múzeumi óra keretében ezekre a kérdésekre kapnak választ a gyerekek.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, hon- és népismeret, vizuális kultúra, erkölcstan

 

„Erdélyország arany almája”- Élet a török kori Egerben
Eger a több mint 150 évig tartó hódoltság időszakában 91 évre került oszmán-török fennhatóság alá. A városba új lakók érkeztek, akik magukkal hozták saját kultúrájukat. A foglalkozás keretében a gyermekek megismerkedhetnek a korabeli Eger mindennapjaival, a törökök öltözködési, vallási és étkezési szokásaival, valamint fürdőkultúrájával.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, hon- és népismeret, vizuális kultúra, erkölcstan

 

„Summáját írom Eger várának…” – Eger 1552-es ostroma
Az egri hősök és Dobó István 1552-es diadalának híre bejárta Európát. Az eseményeket az utókor is számos módon feldolgozta: készült nagysikerű regény, musical és film is. De vajon hogyan zajlott mindez a valóságban? A múzeumi óra keretében választ kapunk arra is, hogy mi vezetett el Eger megtámadásáig, hogyan zajlott egy korabeli várostrom, milyen fegyvereket használtak, és arra, hogy miért is volt olyan nagy jelentősége a maroknyi védő ellenállásának.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, hon- és népismeret, erkölcstan

 
 

 

GÁRDONYI KÖZELÉBEN

A témához kapcsolódó foglalkozások a Gárdonyi életművet ismertetik meg.

 

Gárdonyi műhelyében
Az író hétköznapjai
Gárdonyi életműve messze túlmutat az Egri csillagok című regényen. Sokoldalúságát, izgalmas életét, műhelytitkait, írói módszereit mutatjuk meg az otthonában, majd a foglalkoztató teremben a novellista Gárdonyit ismerjük meg.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, etika, vizuális kultúra, dráma és tánc
 
Bornemissza Gergely, az egri vár esze
Tüzes szerszámok
Az egri vár hadnagya messze földön híressé vált tüzes találmányaival. A foglalkozás során megismerhetik a gyerekek Bornemissza Gergely életét, tűzszerészi leleményességét. Felelevenítjük Tinódi Lantos Sebestyén, Gárdonyi Géza műveinek részleteit a találmányokra vonatkozóan. A foglalkozás második felében tüzes labdát készítünk, melyet használatban is kipróbálunk Bornemissza Gergely nyomán.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, hon- és népismeret, etika, technika, vizuális kultúra, kémia
 
Jumurdzsák gyűrűje
A gyűrű története és elkészítése
Gárdonyi Géza Egri csillagok regényének egyik kulcsfontosságú tárgya egy gyűrű. A foglalkozás során végig követjük útját, hogyan kerül egyik szereplőtől a másikhoz, mit jelent ez a tárgy Jumurdzsáknak. Felidézzük, hogy különböző történeti korokban milyen talizmánok, amulettek váltak fontossá a hajdani embereknek. A foglalkozás második felében mindenki elkészítheti tűzzománc technikával a gyűrű kövét.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, etika, vizuális kultúra, technika

 

VÁRMŰHELY

 

„Mi kerül a vászonra? Kenyér, ház - vagy két kobra?”
Kékfestés
A népviselet színes alapanyagának előkészítéséhez használták régen a kékfestő eljárást. A kékfestő mesterek hagyományos technikáját idézzük fel a foglalkozás elején fotók segítségével. Majd eredeti dúcok segítségével terítőt készíthetnek.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, etika, vizuális kultúra, technika
 
„Ég a gyertya, ég…”
Gyertyamártás
Az egyik legősibb világítási eszköz a gyertya. Felidézzük, milyen szimbolikus jelentéseket hordoz a magyar néphitben. Gyertyamártó mester műhelyét egy kis filmben mutatjuk be. A gyerekek megismerhetik és kipróbálhatják a gyertya mártásának folyamatát.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, etika, vizuális kultúra, technika
 
„Kitették a szűrét”
Szűrszabók
A szűr a magyar nép legősibb és legkedveltebb ruhadarabja. Egerben 22 mester egy saját típust alakított ki, a teljesen telehímzett szűrt. A gyerekek megismerkedhetnek a férfi ruhadarab szabásával, díszítésének különféle technikáival, a rózsa, tulipán, szegfű, rozmaring díszítőelemek elterjedésével a népi kultúrában. A foglalkozás végén a számukra kedves motívumot kihímezhetik.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, etika, vizuális kultúra
 
Az Illuminátor
Kódexek világa
A foglalkozás célja, hogy bemutassa a kézzel írott középkori könyvek anyagát, készítési technikáját, megismertessen a középkori kódexfestészet remekeivel.
A könyvek díszítésén keresztül tanulmányozzuk a miniatúrák, iniciálék készítőinek munkáját.
A megismert példák alapján minden gyerek elkészítheti a saját tervezésű festett, képpel díszített kezdőbetűjét.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, etika, vizuális kultúra, technika
 
Az ötvösművész
A zománcozott díszítés
A foglalkozás bepillantást enged egy több ezer éves múlttal rendelkező technika rejtelmeibe. A történeti korok zománcozott művei segítségével áttekintjük az ötvösművészet remekeit.
A foglalkozás további részében a gyerekek a tűzzománc technika alapjaival ismerkednek meg és elkészíthetik egyedi tervezésű ékszereiket
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, etika, vizuális kultúra, technika
 
A szép fehér művészet
A papírmerítő
A papír története szorosan összefügg az írásbeliség alakulásával.
A foglalkozáson először röviden áttekintjük a papír készítésének előzményeit. Beszélünk a merített papír elterjedéséről, a szükséges alapanyagokról és készítésének lépéseiről.
Az óra második felében a résztvevő gyermekek hagyományos eljárással saját kezűleg merítenek papírt.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, etika, vizuális kultúra, technika
 
Tulipán a csillagok alatt
A noszvaji kazettás mennyezet díszítményei
A foglalkozás bevezető részében megismerkedünk a történeti kiállításban látható mennyezet díszítményeivel, a növényi ornamentikával, a figurális ábrázolásokkal. Igyekszünk minél több irányból megközelíteni és megfejteni a festő asztalosok által használt gazdag jelképrendszert.
Ezt követően a műhelyben festett fatáblákat készítenek a diákok a mennyezet-kazetták képi világára építve.
Tantárgy
történelem, magyar nyelv és irodalom, etika, vizuális kultúra, technika